go to home page

ראשי התכנית בעבר

פרופסור עדית קידר
ראשת תכנית המצוינים בשנים 2019-2021

שלוש השנים שביליתי בתור ראשת התכנית היו מהנות, מעשירות, ולעיתים אפילו מרגשות. אני בהחלט אתגעגע. זכיתי להכיר קבוצת אנשים צעירים מיוחדים – מבריקים, סקרנים, רהוטים, רחבי אופקים, וגם חיוביים ושמחים לעזור. אהבתי את האווירה בתכנית, את ההשתתפות הערה בהרצאות ואת ערבי הפויקה והמוזיקה הנפלאים. התרשמתי ממגוון ואיכות הפרויקטים המחקריים שעושים הסטודנטים בתוכנית. והתמלאתי גאווה לנוכח הישגיהם הרבים – פרסומים מדעיים ופרסי הצטיינות. התוכנית היא סביבה אידאלית המאפשרת לצעירים מבטיחים מצד אחד להרגיש בבית ומצד שני למצות את הפוטנציאל הגלום בהם. אני מאחלת המון הצלחה לסטודנטים בתוכנית ובהמשך הדרך.

פרופסור מיכאל (מיקי) אלעד
ראש תכנית המצוינים בשנים 2015-2018:

המושג "מצוינות" מאפיין את כל פעילות הטכניון. הפקולטות בקמפוס חותרות ללא ליאות למצוינות ונמדדות חדשות לבקרים ע"י ועדות הערכה בינלאומיות. תכניות הלימודים מתעדכנות כל הזמן על מנת להתאים עצמן להתפתחויות וחידושים מדעיים, וצרכים עדכניים מהתעשייה. אפילו ההוראה בטכניון שזכתה לקיתונות של ביקורת לאורך השנים, עשתה כברת דרך ובימים אלו מתייצבת על רמה שניתן להגדירה כנגיעה במצוינות. ככלל, ניתן לומר שהסטודנטים בטכניון מצוינים, ודבר זה נכון שבעתים בפקולטות התחרותיות שבהן תכניות הלימודים ממש מאתגרות.

ובנוף התחרותי הזה, יש פנינה מיוחדת במינה – תכנית רוטשילד טכניון למצוינים. תכנית זו מיועדת לאחוזון העליון בקרב המתקבלים כל שנה ללימודים לתואר ראשון, ומטרתה להכווין את תלמידיה ללימודים גבוהים ולמחקר מתקדם. חזונו של נמרוד מויסייב, אשר הגה והקים את התכנית, קורם עור וגידים שנה אחר שנה, כשבוגרי התכנית בוחרים להמשיך את לימודיהם ומגיעים לרמות הגבוהות ביותר באקדמיה ובתעשייה המובילה. היתה זו זכות להכיר מקרוב את פעילותה של התכנית במהלך ארבעת השנים בה הובלתי אותה.

היה לי עונג ייחודי לפגוש את מיטב הנוער הישראלי על כל זרמיו וצבעיו, יהודים וערבים, דתיים וחילוניים, בנים ובנות, צעירים ובוגרים יותר, לראות את התפתחותם במהלך הלימודים בטכניון, ולצפות בהם בוגרים ועושים את צעדיהם הראשונים אל עולם המחקר.

בחירתה של קרן רוטשילד קיסריה לממן את פעילותה של התכנית אינה ברורה מאליה, אנו מוקירים על כך תודה גדולה, ורואים בכך מחמאה לרמת עשייתנו בתכנית. אני מסיים את תפקידי ומעביר את המושכות הלאה, מתוך ההבנה שחובה עלינו לחתור כל העת להשתפר ולהתחדש על מנת לשמר את אותה מצוינות שחרותה על דגלנו.

 

פרופסור שמעון מרום ופרופסור ארז בראון
ראשי תכנית המצוינים בשנים 2012-2015:

נפלה לידינו זכות לעמוד בראש התכנית בתקופה של שינוי. מעל לעשרים שנים חלפו מאז הוקמה התכנית, עת חזון מייסדה — פרופ׳ נמרוד מויסייב — היה להעניק תנאים מיטביים לתלמידים מיוחדים, תנאים אשר אפשרו מה שלא היה אפשרי כל-כך באותה עת: תנועה בין תחומי התמחות שונים, גמישות מבנה הלימודים, עידוד מחקר כבר בשלבי הכשרה מוקדמים, ותנאים כלכליים נלווים (מלגות קיום, מעונות ושכר-לימוד). במהלך השנים חזונו של פרופ’ מויסייב מומש במלואו. כשקיבלנו התכנית לידינו מצאנו שהצלחתה גורפת עד כדי כך שבכל אחת מהפקולטות הוקם או מוקם מסלול מצוינות אשר מאפשר הלכה למעשה מסגרת זהה לתכנית המצוינים הטכניונית. התכנית הטכניונית במתכונתה המקורית איבדה את ייחודה. לאחר התחבטויות, ובברכת הנהלת הטכניון וראשי התכנית הוותיקים יותר (פרופ׳ מויסייב ופרופ׳ ברוקשטיין), החלטנו לשנות מבנה התכנית. הקו המנחה אותנו נבע מההכרה בחשיבות של הכשרה תשתיתית לאינטגרציה בין תחומי ידע — מדעים מדויקים, מדעי החיים וההנדסה. התכנית, במתכונתה המחודשת, מעודדת קבלה לטכניון מבלי להירשם לפקולטה ייעודית. הרשמה לפקולטה ייעודית מתבצעת בסוף שנה אקדמית מלאה אשר במהלכה מקבלים התלמידים הכשרה יסודית ומעמיקה בתחומי התשתית — מתמטיקה ופיסיקה — והעשרה אינטנסיבית במושגי יסוד מדעיים, מנקודות מבט שונות אשר מאפשרות אינטגרציה של שיטות ותכנים מדיסיפלינות שונות. לאחר מעט יותר משלש שנים של הובלת התכנית במתכונתה החדשה למדנו — צוות התכנית והתלמידים — חסרונותיה ויתרונותיה, והפקדנו המשך הובלתה בידיו האמונות של פרופ׳ מיקי אלעד.

זכינו ליטול חלק בחינוכם של צעירות וצעירים נפלאים ושונים כל כך האחד מהשני, ועל כך אנו מודים. זכינו לעבוד עם גב׳ תמי פורת, מתאמת התכנית, האם של כל תלמידיה (וראשיה), אשר בלי התמיכה והחיוך שלה לא היינו מצליחים להניע דבר, וגם על כך אנו מודים.

אנו מאחלים לכולכם הצלחה.

 

פרופסור אלפרד מ. ברוקשטיין,
ראש תכנית המצוינים בשנים 2006-2012:

תכנית המצוינים של הטכניון הוקמה לפני 19 שנה, הודות לתרומת הקרן של משפחת צ’ייס. מטרת התכנית היא לאתר אנשים בעלי יכולות יוצאות דופן ולהכיר להם את תחומי המחקר האקדמיים בטכניון על ידי בניית תכנית לימודים אישית וגמישה, המביאה לידי מימוש את מלוא הפוטנציאל האקדמי שלהם.

תהליך בחירת הסטודנטים לתכנית שם דגש על מקוריות, סקרנות אינטלקטואלית ועניין אמיתי במדעים וטכנולוגיה. המועמדים לתכנית נבדקים על ידי פנל בוחנים כדי לאתר את השילוב הנדיר של יכולות וכישורים יוצאי-דופן עם מוטיבציה, בשלות ועניין בתחומים מדעיים או טכנולוגיים ספציפיים, כדי לאפשר להם לנצל באופן הטוב ביותר את החופש האקדמי שמציעה תכנית זו.

מאות מחברי הסגל מכלל הפקולטות בטכניון מסייעים לתכנית למצוינים. מעורבותם כוללת את בחירת הסטודנטים המתקבלים לתכנית והשתלבותם כיועצים המסייעים לסטודנטים בבניית תכנית לימודים מותאמת אישית לקראת תואר ראשון בתחום העניין של הסטודנט ומוקדם ככל האפשר לקראת פרויקט מחקר, אשר במקרים רבים יוביל אותם לתואר מתקדם או להשגת ערך מדעי או טכנולוגי מוסף ללימודיהם.

מפרספקטיבה של 19 שנה מאז קמה תכנית המצוינים בטכניון, ניתן לומר בביטחון מלא שהיא הניבה תוצאות נפלאות. רבים מבוגרי התכנית לומדים לתארים מתקדמים בישראל או מחוצה לה, עם הישגים מדעיים בולטים. רבים מהם נמצאים בעמדות מובילות בחברות הייטק חדשניות. בוגרי התכנית מעידים שתכנית המצוינים תרמה תרומה ניכרת להתפתחותם המדעית והטכנולוגית ואפשרה להם לממש באופן מיטבי את הפוטנציאל שלהם. חשוב לציין כי במהלך השנים המשתתפים בתכנית הפכו להיות מודל לחיקוי בסביבה המקצועית שלהם, בטכניון ומחוצה לו.

אנו בטכניון חדורי גאווה על הסטודנטים המיוחדים ויוצאי הדופן המשתתפים בתכנית זו, ורואים בהם מובילי דרך, חלוצים ומנהיגים במהפכות המדעיות והטכנולוגיות של המחר.

 

פרופסור נמרוד מויסייב,
מקים תכנית המצוינים וראש התכנית בשנים 1992-2006:

אין ספק, כי יש לעודד סטודנטים מובחרים לפרוץ קדימה. לאפשר להם להתקדם בלימודיהם בקצב מוגבר, כך שיוכלו למצות באופן מרבי את הפוטנציאל הגלום שבהם.

המוטו של “ללמוד אחרת” והסיסמה “החוק היחידי שלנו הוא שאין חוקים”, נובעים מההכרה בחשיבות פריצת מסגרות מקובלות, וזאת כדי לאפשר התעמקות ופיתוח יצירתיות בנושאים מגוונים ובין-תחומיים.